tisdag 15 november 2011

Räkfylld rödtungerullad med blomkåls-och dillpuré

Efter att ha sett Havets mat igår kväll så kunde jag inte låta bli att göra fisklunch idag. Nu är inte jag så insatt i fiskbeståndet som jag borde, så valet av fisk var kanske inte så ansvarsfullt. Jag var så hungrig att jag nästintill vibrerade och maten slukades alldeles för fort för att vara så god!

Ingredienser:
(2 personer)

2 rödtungefileér
10 räkor
salt
vitpeppar
en nypa riven muskotnöt
1 dl vitt vin
1 dl grädde
2 tsk smör
2 kvistar dill

Blomkåls-och dillpuré:
1 blomkålshuvud
1 dl dill
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk smör
salt, peppar och socker efter smak

Gör så här:
Skala och hacka räkorna. Salta och peppra fiskfileérna lite lätt och riv över lite muskotnöt. Lägg räkorna över fiskfileén och nyp av lite dill över ytan. Rulla ihop filén och placera i en portionsform som lagts lite flingsalt och olja i botten. Häll över vitt vin, grädde och placera en klick smör ovanpå. Värm ugnen till 175 grader. Ställ in fisken och låt gräddas i ca 10 minuter.

Skär loss roten ur blomkålshuvudet och skär den i mindre buketter. Koka blomkålen mjuk i lättsaltat vatten. Värm grädde, mjölk och smör och häll över blomkålen, låt vila några minuter. Blanda i dill. Mixa till en slät puré och smaka av med salt, peppar och eventuellt en nypa socker om man så önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar