söndag 13 november 2011

Kroppkakor med rimmat sidfläsk

Traditionell husmanskost är relativt obekant för mig. Jag känner till en del rätter och har ätit det ibland, men de tillhör inte vardagskosten. Det är inte så konstigt, jag tillhör en yngre generation som istället föds upp på pasta och wokar och som ofta refererar till det som husmanskost. Den här veckan har jag försökt mig på lite äldre husmanskost. Jag ställde mig omgående frågan - vad är det för skillnad på kroppkakor och palt? Efter att ha jämfört flertalet recept kom jag fram till att man i kroppkakor använder kokt potatis och kryddpeppar, medans man i palt använder huvudsakligen råriven potatis och att de därmed behöver kokas längre. Det kan säkert finnas fler skillnader och en massa lokala variationer, jag har bara gjort en ytlig analys. Resultatet blev iallafall väldigt gott, även om jag själv inte är ett jättestort fan av rimmat sidfläsk.

Ingredienser:
(4 personer)

700 g potatis, helst King Edward
1 dl potatismjöl
3 äggulor
50 g smör, smält
1 tsk salt

Fyllning:
400 g rimmat sidfläsk
1 st gul lök, stor
2 tsk kryddpeppar, stött
smör till stekning

Till servering:
400 g rimmat sidfläsk
rårörda lingon
smält smör

Gör så här:

1. Skala och koka potatisen.
2. Pressa potatisen i en potatispress och låt svalna något i bunken.
3. Blanda i potatismjöl, äggulor, smält smör och salt. Blanda till en smidig deg.
4. Skär sidfläsket i halvcentimeter stora bitar. Finhacka den gula löken. Bryn i lite smör och tillsätt den stötta kryddpepparn. Bryn tills det blivit gyllenbrunt.
5. Koka upp rikligt med vatten i en stor kastrull.
6. Rulla ut potatisdegen till en limpa och skär i 2 centimeter stora skivor. Gör en liten håla i varje skiva och fyll med fläskfyllning. Täpp igen fyllningen med potatisdegen på sidorna och forma till en något tillplattad boll.
7. Knaperstek fläsket till serveringen. Tillsätt lite smör om det behövs så att det inte bränner vid. Låt rinna av på lite papper och håll varmt till serveringen.
8. Koka kroppkakorna i omgångar. Släpp i vattnet och låt koka tills de flyter upp till ytan, eller i 5-6 minuter.
9. Vill man ha lite stekyta går det väldigt bra att steka kroppkakorna lite lätt gyllenbruna i lite smör.
10. Servera genast med smält smör, stekt fläsk och rårörda lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar