måndag 28 november 2011

Pumpasoppa

Äntligen kom jag över muscatpumpa! Den har varit slut varenda gång jag planerat att göra den här soppan. Det här är en len och fräsch förrättsoppa med aningen syrlig ton. Som alltid när jag försöker gestalta djur i mina matkreationer får jag väldigt många förslag på vad det liknar och jag vill därför passa på att tacka mina middagsgäster för deras kreativa engagemang. Men nej, det är varken en älg, elefant eller snögubbe, det ska givetsvis föreställa en fladdermus såhär i halloween tider.

Ingredienser:
(4 små portioner el. 2 större)

200 g muscatpumpa
5 dl kycklingbuljong
1 dl vitt vin
1 dl creme fraich
0,5 citron (saften)
1 bit ingefära (ca 3-4 cm)
50 g panchetta (eller annat bacon, fläsk el. skinka med sälta)
rostade pumpafrön
salt och peppar
balsamicocreme

Gör så här:
Skala och tärna pumpan i centimeterstora kuber. Koka upp buljongen baserad på fond eller tärning och lägg i pumpan. Tillsätt vinet och låt koka tills pumpan är mjuk. Skala och riv ingefäran och lägg i soppan tillsammans med pressad citronsaft, låt puttra några minuter. Häll soppan i en mixer, häll i creme fraich och mixa soppan slät. Smaka av med salt och peppar. Tärna panchettan och stek den knaprig eller alternativt kött. Ringla lite balsamicocreme i önskad form i soppan och servera med rostade pumpakärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar