måndag 7 november 2011

Halloweenpasta med citronsås

Lakritssnören med citrontopping, nej, inte riktigt. Den här rätten smakar verkligen inte som den ser ut. Det är spaghetti som är svartfärgad med bläckfiskbläck. Jag fick inspirationen av min vän Anna som också matbloggar http://imittstorakok.blogg.se/,hon brukar ha fullt upp med en massa smaskigheter i köket som jag senast fick smaka på i fredags när hon bjöd på Halloweentjejmiddag! Det var bra att hon påminde mig om den här pastan för det var rysligt längesedan jag köpte den. När vi var i Rom i maj så beställde jag pasta med citronsås - så galet gott! Väl hemma försökte jag mig på en variant baserad på vitt vin och citron, vilken blev aningen skarp i smaken. Så här är en krämigare version jag provade mig fram till som är baserad på béchamelsås. Jag gick även lös på en morot som fick agera pumpa kvällen till ära!


Ingredienser:
(4 personer)

400 g svart spaghetti (ex. Zeta)
1,5 citron
0,5 - 1 dl limoncello
2 msk smör
4 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 nypa gurkmeja (för den gula färgen)
salt och vitpeppar
1 tjock morot
1 knippe färsk persilja

Gör så här:
Koka upp vatten i en stor kastrull och salta lätt. Smält smöret och rör i vetemjölet. Ställ av från plattan och låt vila någon minut, men rör om så att det inte bränner i botten. Häll i mjölk och limoncello. Låt puttra på svag värme under omrörning i ca 10-15 minuter tills den blivit tjockare i konsistensen. Tvätta citronen noga och riv i skalet. Dela citronen och pressa i saften. Smaka av med salt och peppar. Blanda i en nypa gurkmeja för att få en gulare färg. Skär några skivor av moroten och skär ut ett halloweenpumpa-ansikte. Lägg moroten över lite persilja som formar håret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar