måndag 7 november 2011

Mangobrulé

Det vilar något magiskt över en créme brulé. Den hårda, knäckiga ytan som ljuder högt när den krossas av skedens tyngd för att glida ner i dess mjuka, milda inre som riktigt smälter på tungan. Riktigt så magiskt blev det inte. Jag hittade ett recept på en peachbrulé som jag tyckte lät gott. Men eftersom det inte är säsong för persikor fick det bli mango istället, men nu i efterhand så tror jag att persikor hade varit godare. Den blev aningen fluffig i konsistensen, i kontrast till den rena brulén som stod intill. Det ska tilläggas att det var min första gång, så jag tror att jag har en bit kvar innan jag når magin.


Ingredienser:
(4 portioner)

2 1/2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1/2 vaniljstång
6 äggulor
1 dl strösocker
1 mogen mango el. persika
3-4 msk rårörsocker eller strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader. Skär vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, mjölk och vaniljfrön och stång. Vispa upp äggulor och socker. Ta bort vaniljstången och häll gräddmjölken i äggsmeten och vispa under tiden. Skala mangon och skär den i 12 klyftor. Fördela 3 klyftor i varje form och häll på smeten. Ställ portionsformarna i en ugnsfastform med höga kanter och fyll på med vatten runt om så att de står i ett vattenbad. Grädda i mitten av ugnen tills de fått en innertemperatur på 85 grader. Ta ut och låt svalna. Låt stå i kylen tills de svalnat helt och hållet. Strö lite råsocker på bruleérna innan servering och bränn så att sockret smälter till en gyllenbrun yta. Har du ingen brännare går det bra att smälta sockret i ugnen under grillelementet, men ha luckan lite på glänt och vakta så att de inte blir brända. Servera med en kula vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar