måndag 2 januari 2012

JUL 2011

Jul är för mig mys och pyssel. Mörkret i fönster och trädgårdar lyses upp av stjärnor och ljus. Allt ljus och fint pynt sprider sådan värme pch myskänsla. Man lagar traditionella rätter såväl som provar på nya recept som inspirerar. För bakning och mat står alltid i fokus hos mig under julen. Det tillsammans med julgransköp och klädsel. Inom familjen kallas jag för julgranshitler och brukar beskrivas som julgransförsäljarens mardröm. Granen ska vara så tät att man inte ser stammen och med jämnt fördelade grenar. I år fick jag tidigt tag på den perfekta granen, men det skulle snart visa sig att den inte sög vatten alls, trots nytt snitt alldeles innan den flyttade in i julgransfoten. Resultatet blev genast att större delen av granen låg på golvet. Jag har valt bort julhysteri. Det finns så mycket man vill göra att det är omöjligt att hinna med allt. Vissa år blir det mer, vissa blir det mindre. Jag gör det jag hinner och viktigast är då att njuta i det man gör för stunden, det ogjorda har ingen plats i den. God Jul till er alla, och hoppas att ni har haft en riktigt fin jul med allt det som är jul för er!


Min nya nötknäckare, importerad från England. Stoppa nöten i munnen på ekorren, dra i svansen, så har du en skalad nöt redo att ätas. 
Kattgrisen på plats i granen, då är det jul.

Nu doftar det jul i köket, tror jag, förkylningen sätter stopp för doftsensationerna. Men vad vore jul utan nejlikor i apelsiner..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar