söndag 29 januari 2012

Valnötspesto i lyxig pastasallad

När jag lunchar ute beställer jag i regel alltid sallad, gott och fräscht, men jag gör det nästan aldrig hemma. Varför vet jag inte. På Coffé Roomer är min stora favorit valnötspeston och här är mitt försök till motsvarande hemma. Det blev en mycket god sallad som jag kan rekommendera. Låt mig gärna veta om ni har vidare ideér för utveckling av peston. Jag använde mig av hett vatten istället för olja för att binda samman peston eftersom nötterna och osten redan är så fett i sig självt.


Ingredienser:
(4 personer)

100 g valnötter
75 g vällagrad parmesan eller pecorino
ca 1,5 dl hett vatten
ca 1 msk färskriven ingefära
1 msk citronjuice, färskpressad
salt och peppar, om man vill

450 g pasta ex. bavete, spaghetti
2 kycklingfileér
1 avokado
1 päron
100 g blandad sallad ex, ruccola, rosésallad, romansallad
8 cocktailtomater
2 färska fikon
8 skivor ädelost
6 st valnötter
1,5 msk fikon balsamico créme
flingsalt
ev. olivolja att ringla över
smör till stekning
salt och peppar

Gör så här:

Valnötspesto:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg valnötterna på en plåt och rosta i ugnen tills de är chokladbruna, ca 5 minuter.
3. Riv parmesanosten.
4. Mixa valnötter och parmesan i en matberedare, alternativt mortla. Häll i hett vatten lite i taget till önskad konsistens.
5. Riv lite ingefära och blanda i och pressa över lite citronjuice om så önskas.
6. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

Sallad:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Salta och peppra kycklingfileérna. Stek dem i lite smör så att de får fin stekyta.
3. Lägg kycklingfileérna i lite ugnsfolie och stick en ugnstermometer i mitten. Ugnsbaka kycklingen tills den når en innertemperatur på 70-75 grader, beroende på filéns storlek. Skär ett litet snitt för att se att den inte är rosa. Låt vila tills allt är klart att serveras.
4. Koka pastan enlig anvisningarna på förpackningen.
5. Blanda pastan med peston och lägg upp på fyra tallrikar. Skär kycklingen i tunna skivor. Ringla lite fikon balsamico créme och olivolja över. Servera med skivad avokado, sallad, tomat, skivade päron , ädelost, fikon i klyftor och krossade valnötter över och eventuellt lite flingsalt. Servera och njut!

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag var på café Roomer häromdagen och blev kär i deras valnötspesto. Nu ska jag testa det här idag! Astrid

    SvaraRadera
  2. Hej Astrid!!

    Vad roligt att du också förälskat dig i valnötspesto! Vad tyckte du om den här? Jag tycker inte helt att den lever upp till Coffé Roomers än, så jag tar mer än gärna emot tips om du gjorde något annorlunda. Men förhoppningsvis är vi dem på spåren =)

    SvaraRadera