söndag 12 februari 2012

Choklad- och hallonsufflé

Jag har aldrig lagat sufflé förut och jag har aldrig ätit sufflé förut, så ärligt talat så vet jag faktiskt inte helt hur de ska vara eller smaka. Jag har alltid hört skräckhistorier om sufflémissöden i diverse kök och hur svårt det är att lyckas. Kanske är det p.g.a den svåra tajmingen som man aldrig ser sufflé på menyn på resturanger. Jag skulle beskriva smaken och konsistensen på våra som en varm mousse, men kan då inte gå i god för att det är så det ska vara. De reste sig måttligt och sjönk efter en stund när de kommit ut, sprack lite, var fasta ovanpå och krämiga inuti. Innan suffléer får ta plats på menyn igen så vill jag smaka på en korrekt lagad för att veta hur resultatet ska vara. Jag funderar även på mängden i angivet recept, enligt det ska det räcka till 4 personer, men när vi halverade satsen räckte det till 6 portioner.

Ingredienser:
(4 personer?)

300 g hallonpuré (mixa hallon och sila bort kärnorna)
1 vaniljstång
250 choklad 64 %
120 g äggulor
3 tsk maizena

400 g äggvita
80 g strösocker
2 tsk citronsaft

Gör så här:
1. Smörj suffléformarna med smör (hela vägen upp) och socker.
2. Skrapa ur vaniljstången och koka ihop en kräm med hallonpurén, chokladen, äggulor och maizena.
3. Vispa äggvitan, socker och citronsaft till en styv maräng och vänd sedan ner i smeten.
4. Fördela smeten i de smorda formarna och grädda i 190 grader i 10-12 minuter.

2 kommentarer:

  1. Detta recept är för 10

    Pröva 3 äggvitor, 1 äggula 80g choklad. 1dl hallonpuré.

    Konsistensen låter perfekt. Tycker duF den var sur pga hallonen? Sockra dessa när det kokar, du kan även ha 0.5dl grädde med chokladen för att runda av denna.

    Lycka till
    Martinbengtzon@gmail.com
    Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!

      Tack för ditt tips! Att receptet är för 10 personer förklarar mängden det blev ;)

      Jag tyckte att smaken mellan hallon och choklad var välbalanserad. Det som inte användes till suffléerna blev en god tryffel. Tyckte dock inte att de reste sig tillräckligt i ugnen och ogillade att de sprack lite.

      Kul att du tittade in och delade med dig av dina kunskaper, det är alltid välkommet!

      MVH Maria

      Radera