måndag 6 februari 2012

Fiskgratäng

En klassisk allt-i-ett rätt som är premiär för mig att laga. Hittade ett stort pack med färska koljafileér för dryga 60 kronor och tänkte att det var ett bra alternativ till torsken. Har nu varit inne på WWF:s hemsida för att undersöka vilka fiskar man med gott samvete kan äta och pannan rynkades förbryllat då jag hittade koljan i alla tre kolumnerna. Nu i efterhand så har jag ingen aning om den var KRAV-fiskad, odlad eller vanligt fiskad. Nästa gång jag köper fisk, vilket jag hoppas blir snart eftersom det är så gott, så ska jag handla mer medvetet och utgå ifrån rekommendationerna WWF sätter upp, för jag vill kunna fortsätta äta fisk och jag vill att kommande generationer också ska kunna göra det.

Ingredienser:
(4 persoenr)

600 g fiskfilé
2 msk hackad gul lök
3 msk riven ost

Sås:
4 dl fiskbuljong
1/2 dl vitt vin
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl grädde
2 msk pressad citronsaft
salt och vitpeppar

Pommes duchesse:
1 kg potatis
2 äggulor
2 msk neutral olja
salt och peppar
1 krm riven muskotnöt

dill
2 dl skalade räkor

Gör så här:

Pommes duchesse:
Skala och dela potatisen. Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av. Pressa potatisen i en potatispress. Tillsätt äggulor och matfett och vispa ihop väl med en ballongvisp. Smaka av med salt, peppar och riven muskotnöt.

Smörj en kastrull och lägg i den finhackade löken. Rulla fisken med skinnsidan inåt och placera fisken i kastrullen. Krydda med salt och peppar. Tillsätt fiskbuljong, vitt vin och låt sjuda sakta i 10-12 minuter under lock. Ta upp fisken och sila buljongen som sedan sparas.

Sås:
Smält smöret och rör ner mjölet. Tilsätt buljong och grädde och koka sakta i 15-20 minuter. Smaka av med salt, peppar och pressad citronsaft.

Sätt ugnen på 275 grader. Smörj en ugnsfast form. Spritsa pommes duchessen på sidorna längs formen. placera fisken i mitten tillsammans med räkorna och häll över såsen. Strö över den rivna osten och grädda gratängen gyllene, ca 15 minuter. Garnera med lite dill. Klart att serveras eller fördelas i matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar