onsdag 22 februari 2012

Lamm - och spenatcurry

Jag uppskattar variation och att prova nya saker som smaker. Lamm är tämligen outforskat i mitt kök och ska jag vara ärlig så är jag inget fan än. Kanske är det inget för mig eller så har det tillagats fel hittills. Det är nog bäst att jag tar mig tur till Indien och smakar mig igenom deras kök så behöver jag ju inte gå här hemma och undra mer. Övriga grytan med ris var iallafall gott!


Ingredienser:
(4 personer)

1 bit färsk ingefära, ca 5 cm (skalad och hackad)
2 vitlöksklyftor (finhackade)
2 gula lökar (grovt hackade)
majsolja
2 gröna chilifrukter (urkärnade och hackade)
172 tsk salt
1 tsk gurkmeja
1 msk spiskummin
1 msk malda korianderfrön
1 tsk chilipeppar
600 g lammfilé
4 tomater (hackade)
1 msk tomatpuré
1 dl vatten
100 g färsk spenat (grovt hackad)

4 portioner ris

Gör så här:
1. Mixa ingefära, lök och vitlök till en kryddpasta i en matberedare.
2. Hetta upp 1 msk majsolja i en gryta och fräs kryddpastan, chilifrukter och salt tills det börjar dofta, ca 3-4 minuter. Tillsätt resterande kryddor och rör om i några minuter så att allt blandas.
3. Skär lammet i mindre bitar. Lägg sedan ner det i grytan och rör tills det är brynt.
4. Häll i tomater, tomatpuré och vatten och låt koka upp. Täck med lock och låt koka en timme.
5. Koka riset enligt anvisningar på förpackningen.
6. Tillsätt spenaten i grytan och låt koka vidare i 15 minuter. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar