måndag 13 februari 2012

Lakrits Cupcakes

Jag älskar lakrits, men det är skillnad på lakrits och lakrits! Härrom året köpte jag en dyr burk med lakritspulver, 185 kr för exklusivt lakritspulver från Iran. Det smakade som nermald lakritsrot, aningen sött mjöl med aniston. Besvikelsen var total, salt ska det ju vara! Men om jag har förstått det rätt under mina resor så är det nästan bara här som man kan få tag på just saltlakrits. I dessa cupcakes använde jag mig istället av turkisk peppar och doserade så att jag tyckte att det blev balans mellan chokladen och lakritsen. Mängden får man själv smaka av beroende på hur mycket man tycker om lakrits. Cupcaksen blev saftiga, smakrika och inte minst snygga!


Ingredienser:
(ca 10 st)

100 g smör
1 dl vetemjöl (60 g)
1 dl kakao (45 g)
20-24 turkisk peppar eller motsvarande mängd lakritspulver
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk

topping:
275 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
1 msk honung
10-12 turkisk peppar eller motsvarande mängd lakritspulver
25 g smör, rumsvarmt

garnering:
engelsk konfekt

Gör så här:
1. Smält smöret.
2. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Krossa turkisk peppar i en matberedare till ett pulver och blanda sedan önskad mängd med mjölblandningen.
3. Vispa ägg och socker fluffigt med en elvisp och sikta sedan ner mjölblandningen lite åt gången samtidigt som du varvar med mjölk och smält smör. Vispa försiktigt ihop till en jämn smet.
4. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Toppingen:
1. Hacka chokladen fint och mixa turkisk peppar till ett pulver i matberedare.
2. Koka upp grädde med honung och turkisk peppar pulver. Dra kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält helt.
3. Klicka ner smöret i små bitar och rör till en jämn och glansig smet.
4. Låt tryffeln stelna i rumstemperatur, gärna tills nästa dag. Ställ in i kylen efter en stund om du har bråttom, men inte får länge så att den stelnar helt.
5. Spritsa en tryffeltopp på varje cupcake och garnera med lite färgglad engelsk konfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar